CRM Projelerinde UI ve UX Önemi
CRM Projelerinde UI ve UX Önemi
Bir kurum ile müşteri arasında kurulan ilişkiye Müşteri İlişkileri Yönetimi adı verilmektedir. Bu süreç satış öncesi ve sonrası tüm aşamaları kapsamaktadır. Müşteri İlişkileri Yönetimi ‘’Customer Relationship Management” CRM şeklinde bilinmektedir.
CRM’in Amacı Nedir?
CRM bir kurum için önemli yazılımlardan biridir. Satış öncesi ve sonrası tüm müşteri kayıtlarının tutulduğu bu program, daha öncesinde yazılım firmaları tarafından yapılıp ayrı bir program olarak sunulmaktaydı. Fakat günümüzde web tabanlı CRM programları kullanılmaya başlanmıştır. Size tanımlanmış olan kullanıcı adı ve şifre ile sisteme girerek, kolay bir şekilde programı kullanmaya başlayabilirsiniz. CRM’in amaçlarını şu şekilde sıralayabiliriz;
- Müşterilerle aranızda olan ilişkileri geliştirmek, müşterilere yönelik istek ve şikâyetlerle özenli bir şekilde ilgilenmek, müşteri davranışlarından yola çıkarak başarılarınızı maksimum seviyeye çıkarmak en temel amaçlardan biridir.
- CRM sistemleri sayesinde firmaların mevcut ve potansiyel olan müşterilerini tanıyabilir ve bu kişilerle veri toplayarak iletişim kurabilirsiniz. Müşteri sadakati kazanmakta önemli bir rol oynayan CRM sistemleri, yeni müşterileri kazanmak için de oldukça etkili.
- CRM programları aracılığıyla veri toplayan firmalar zamandan ve iş yükünden tasarruf sağlamaktadır. CRM sayesinde birden çok departmanda çalışan kişilerin bilgileri, tek bir merkezi yerde toplanıyor. Böylece kuruma dair bir bellek oluşuyor ve iş verimliliği artıyor.
Yılmaz Sattı önümüzdeki birkaç yıl içerisinde, CRM’in Türkiye’de en üst noktada olacağını belirtmektedir. Aynı zamanda müşterilerin, şirketlerin temel direği olduğunu savunmakta ve kullanılan CRM programları kadar arayüzlerin de büyük önemi olduğunu belirtmektedir.
CRM Programları ve Müşteri Sadakati
Firmalardan satın alınacak olan ürünler özellikleri ve yetenekleri bakımından birbirinden farklıdır. Alıcılar firmalardan ürün alırken markanın itibarına ve kendilerine sunduğu deneyimlere istinaden alışveriş yapmaktadır. Almış olduğunuz ürün ya da hizmetle ilgili sorun yaşamanız durumunda, firmanın müşteri hizmetleri ile iletişime geçmeniz durumunda, CRM programı sayesinde tüm bilgilerinize ulaşır ve size çözüm sunarlar. Buda müşterilerin kendilerini değerli hissetmesini sağlar. Bu şekilde müşterilere pozitif bir müşteri deneyimi sağlayarak müşteri sadakati oluşturmuş olurlar. Kullanılmış olan CRM programları içerik ve arayüz bakımından çok önemlidir. İçeriği ve arayüzü iyi olan bir program, sınırsız müşteri deneyimi sunmaktadır.
Sosyal Crm Nedir?
Sosyal medya mecralarının CRM sistemleri ile bütünleştirilmesine Sosyal CRM denmektedir. Sosyal CRM sosyal medya üzerindeki etkileşimleri alarak CRM sistemlerinin içine aktarır. İş dünyamız genelde e-mail, telefon ve çokça toplantıdan oluşmaktadır. Fakat gerçek hayat bundan ibaret değildir. Müşteriler çoğunlukla sosyal medya mecralarında vakit geçirmektedir.
CRM’ de önemli olan en büyük faktör müşterileri anlamak ve satış sonrasında hizmet sunabilmektir. Sosyal CRM’de çift yönlü bir etkileşim bulunmaktadır. Siz de müşterinizle iletişime geçebilirsiniz, müşterileriniz de sizinle iletime geçebilir. Sosyal CRM üzerindeki en ince nokta ise, müşterinizin olduğu yerde olabilmektir.
Etkili Bir CRM İçin Etkili Bir UI ve UX
Birçok web tabanlı uygulama ya da internet sitesi için UI ve UX in değeri büyük önem taşımaktadır. Yapacağınız program ya da uygulamanın ara yüzleri ne kadar güzel ve anlaşılır olursa, müşterilerinize çözüm sunmanız ve müşteri deneyiminden faydalanmanız da o kadar iyi olmaktadır. Günümüzde kişilerin kullandığı birçok sosyal medya alış-veriş sitesi bulunmaktadır. Bu sitelerin geneline baktığımız zaman, arayüzleri, kullanışları, ikonları, grafikleri ve görselleri birbiriyle benzerlik gösterse de, hepsi farklı şekillerde dizayn edilmiştir. Aynı şekilde bu sitelerin mobil uygulamaları da yapılmış ve birçok kişinin istedikleri anda ulaşması mümkün hale gelmiştir. Özellikle mobil uygulamaların arayüzleri ve kullanımları ne kadar anlaşılır ve pratik olursa, olumlu anlamda o kadar çok geri dönüş sağlamaktadır.
CRM projelerinde öncelikle kullanışlı ve anlaşılır bir arayüz olmasına dikkat edilmelidir. İkonları dikkat çekici olmalı ve herkes tarafından kullanıma uygun olması gerekmektedir. Görsellerin ve grafiklerin büyük bir önemi bulunmaktadır. Bu görsel ve grafikler projeye uygun olarak seçilmeli ve bu şekilde dizayn edilmelidir. Bunlar haricinde eklenecek olan tüm eklentiler, yapılacak olan projeye hitap etmeli ve müşteriler için uygulamayı eşsiz bir hale getirmelidir.
Sonuç olarak CRM projelerinde UI ve UX değerlerinin yeri ve önemi ayrıdır. Unutulmaması gerekir ki bir projenin UI ve UX özellikleri ne kadar gelişmiş, kullanışlı ve güzel olursa, o uygulamanın kullanılması ve devamlılığın sağlanması o kadar fazla olacaktır.